Google Play Store is een van de meest populaire programma's die vooraf is geïnstalleerd op vrijwel alle Android-telefoons. Duizenden programma's zijn beschikbaar voor mensen om te downloaden en te installeren op hun mobiele apparaten. De app is ook verantwoordelijk voor het up-to-date houden van alle mobiele applicaties. Er zijn de laatste tijd echter een aantal rapporten opgedoken die aangeven dat klanten hun mobiele applicaties niet kunnen updaten.
Wanneer een app-update wordt opgevraagd, wordt volgens rapporten het bericht "Error Checking for Updates" verkregen. In dit artikel zullen we enkele van de redenen bespreken waarom dit probleem zich voordoet, evenals enkele mogelijke strategieën om het op te lossen.
Wat veroorzaakt de fout 'Fout bij het controleren op updates' in de Google Play Store?
We besloten het probleem te bestuderen na het ontvangen van talloze rapporten van diverse klanten en bedachten een reeks oplossingen om het volledig op te lossen. We hebben ook gekeken naar de redenen waarom het werd geactiveerd en kwamen tot de volgende lijst.
Corrupte cache: om de prestaties te verbeteren en de laadtijden te verkorten, cachen alle programma's bepaalde gegevens in de cache. Deze gegevens kunnen beschadigd raken, waardoor belangrijke functies van de toepassing niet correct kunnen werken.
Corrupte gegevens: in sommige situaties kunnen bepaalde gegevens die aan de app zijn gekoppeld, beschadigd raken, wat resulteert in deze fout. Deze gegevens worden normaal gesproken zo nu en dan opnieuw gegenereerd, dus het verwijderen ervan leidt niet tot gegevensverlies.
Opslagruimte: Als er niet genoeg ruimte op de smartphone is, kan de updateprocedure worden stopgezet. Als er minder dan 200 MB aan ruimte beschikbaar is, is het raadzaam om wat ruimte vrij te maken.
Internetverbinding: zorg ervoor dat uw internetverbinding consistent is en dat u geen proxy of VPN gebruikt. Omdat de upgradeprocedure kan worden vertraagd als de verbinding als onveilig wordt gedetecteerd.
SD-kaartfout: de SD-kaart in de telefoon kan er soms voor zorgen dat het updateproces niet goed werkt. Daarom is het een goed idee om de SD-kaart een tijdje te verwijderen en te kijken of dat het probleem oplost.
Playstore-updates: updates van de Playstore: het probleem kan mogelijk worden veroorzaakt door een recent geïnstalleerde update die niet goed werkt. De update is mogelijk niet correct geïnstalleerd, waardoor sommige aspecten van de toepassing beschadigd zijn geraakt.
Nu u een basiskennis heeft van de aard van het probleem, gaan we verder met de oplossingen. Zorg ervoor dat u deze implementeert in de specifieke volgorde waarin ze worden verstrekt om conflicten te voorkomen.
Oplossing 1: Cache wissen
Als bepaalde gegevens in de cache zijn beschadigd, kan dit voorkomen dat de toepassingen worden bijgewerkt. Daarom zullen we in deze stap deze gegevens in de cache wissen uit de instellingen. Daarom:
1 Sleep het meldingenpaneel omlaag en klik op het pictogram "instellingen".
2 Scroll naar beneden en klik op “Toepassingen”.
3 Klik op "Apps" en klik op de app "Google Play Store" in de lijst.
Opmerking: als u de Google Play Store-app niet ziet, klikt u op de drie stippen in de rechterbovenhoek en klikt u op "Systeem-apps weergeven".
4 Klik op "Opslag" en selecteer de optie "Cache wissen"
5 Wacht tot de cache is gewist en controleer of het probleem aanhoudt.
Oplossing 2: gegevens wissen
Als het wissen van de cache het probleem niet oplost, wissen we in deze stap de gegevens voor de Google Play Store-app. Als u deze gegevens wilt wissen, moet u zich mogelijk opnieuw aanmelden bij uw account, maar dit zal niet leiden tot het verlies van essentiële gegevens. Om de gegevens te wissen, herhaalt u eenvoudig het proces dat is beschreven in de eerste benadering, maar selecteert u "Gegevens wissen" in plaats van "Cache wissen".
Oplossing 3: updates verwijderen
Als een update niet correct wordt uitgevoerd, kan het voorkomen dat enkele van de meest cruciale functies van de applicatie effectief werken. Als gevolg hiervan zullen we in deze stap alle updates van de Google Play Store-app verwijderen. Als resultaat:
1 Sleep het meldingenpaneel omlaag en klik op het pictogram "instellingen".
2 Scroll naar beneden en klik op “Toepassingen”.
3 Klik op "Apps" en klik op de app "Google Play Store" in de lijst.
Opmerking: als u de Google Play Store-app niet ziet, klikt u op de drie stippen in de rechterbovenhoek en klikt u op "Systeem-apps weergeven".
4 Klik op de "Drie stippen" in de rechterbovenhoek en selecteer de optie "Updates verwijderen".
5 Controleer of het probleem aanhoudt.
Voordat u doorgaat met de antwoorden, verwijdert u de SD-kaart (nadat u uw telefoon hebt uitgeschakeld) en schakelt u deze vervolgens weer in om te zien of dat het probleem oplost. Als dit het geval is, zorg er dan voor dat alle programma's die op de SD-kaart zijn geïnstalleerd, naar uw interne opslag worden overgebracht. Controleer ook de status van Play Protect (tik in het Google Play-menu op Play Protect). Als er een fout of waarschuwing wordt weergegeven (bijvoorbeeld Apparaat is niet gecertificeerd), wist u deze en controleert u vervolgens of Google Play correct werkt.
Oplossing 4: werk het besturingssysteem van uw apparaat bij naar de nieuwste versie
Als het besturingssysteem van uw telefoon niet meer up-to-date is, kunt u problemen ondervinden met updates. In dit geval kan het probleem worden opgelost door het besturingssysteem van uw telefoon bij te werken naar de meest recente versie. Voor verschillende gebruikers kunnen de stappen enigszins veranderen (afhankelijk van het merk en model van uw telefoon).
1 Start Instellingen van uw telefoon en selecteer Over telefoon.
2 Open nu Systeemupdate en tik vervolgens op Controleren op updates.
3 Als er een update van het besturingssysteem beschikbaar is, past u deze toe en start u uw telefoon opnieuw op.
4 Controleer bij het opnieuw opstarten of het updateprobleem van Google Play is opgelost.
Oplossing 5: sta Google Play Store toe om op elk netwerk te updaten
Als de Google Play Store is geconfigureerd om apps alleen via Wi-Fi bij te werken, maar u probeert apps via een mobiel netwerk bij te werken, kunt u mogelijk niet controleren op updates (of een Wi-Fi-netwerk dat door uw apparaat als mobiel wordt beschouwd, bijv. , vanaf een mobiel breedbandapparaat). Door de Google Play Store via elk netwerk te laten updaten, kan het probleem in dit geval worden verholpen.
1 Start de Google Play Store en open het menu (door op het hamburgermenu linksboven te tikken).
2 Open nu, onderaan het menu, Instellingen en selecteer Apps automatisch bijwerken.
3 Kies vervolgens de optie 'Over Any Network' en tik op Gereed.
4 Controleer vervolgens of de updatefout van Google Play is opgelost.
Als het probleem aanhoudt, controleer dan of een VPN-client kan worden gebruikt om de Google Play-apps bij te werken
Oplossing 6: schakel meldingen in voor Google Play
U kunt het probleem tegenkomen als de Google Play Store geen meldingen op uw scherm mag weergeven. In deze context kan het probleem worden opgelost door de Google Play Store toe te staan om meldingen op uw scherm weer te geven.
1 Start de Instellingen van uw telefoon en open het Berichtencentrum
2 Selecteer vervolgens Google Play Store en schakel de optie Alles blokkeren uit.
3 Schakel nu de optie Stil weergeven uit en start vervolgens uw telefoon opnieuw op.
4 Controleer bij het opnieuw opstarten of Google Play vrij is van de updatefout.
Oplossing 7: pas de datum/tijd van uw apparaat aan
Het is mogelijk dat u de apps op Google Play niet kunt bijwerken als de datum/tijd van uw telefoon niet correct is geconfigureerd (of ingesteld). In dit geval kan het probleem worden opgelost door de datum/tijd van uw telefoon correct te configureren.
1 Start de Instellingen van uw telefoon en open Datum & Tijd.
2 Schakel nu de opties Automatische datum en tijd en Automatische tijdzone in.
3 Schakel vervolgens de optie Gebruik van 24-uursindeling uit en start vervolgens uw telefoon opnieuw op.
4 Controleer bij het opnieuw opstarten of Google Play de apps met succes bijwerkt.
Oplossing 8: verleen alle vereiste machtigingen aan Google Play Store en services
Als de machtigingen die nodig zijn om de Google Play Store te laten werken niet correct zijn geconfigureerd, kan de Google Play Store de apps mogelijk niet bijwerken. In dit geval kan het probleem worden opgelost door alle Google Play Store- en servicemachtigingen te verlenen. Maar zorg er eerst voor dat 'Google Play Services' is bijgewerkt naar de meest recente versie.
TIP VOOR EXPERTS: Als het probleem met uw computer of laptop/notebook te maken heeft, gebruik dan Restoro Repair om de repositories te scannen en eventuele corrupte of ontbrekende bestanden te vervangen. Dit werkt in de overgrote meerderheid van de gevallen waarin het probleem wordt veroorzaakt door een systeemfout.
- Wis de cache en gegevens van de Google Play Store (zoals hierboven besproken).
- Wis vervolgens de cache en gegevens (in de ruimte beheren) van Google Play Services, Google Services Framework en Google App.
3 Start nu uw apparaat opnieuw op en start bij het opnieuw opstarten de instellingen van uw telefoon.
4 Selecteer vervolgens Apps en open Google Play Store.
5 Selecteer nu Machtigingen en zorg ervoor dat alle machtigingen zijn ingeschakeld.
6 Herhaal vervolgens hetzelfde om alle machtigingen voor de Google Play-services in te schakelen.
7 Start nu de Google Play Store en configureer deze (indien gevraagd).
8 Installeer vervolgens een nieuwe app (bijvoorbeeld Zoom of Skype) vanuit de Play Store en controleer vervolgens of het probleem met de updates is opgelost.
9 Zo niet, laat de telefoon dan een nacht opladen en controleer de volgende ochtend of de updates goed werken.
Oplossing 9: update sommige apps handmatig in de Play Store
Het probleem kan worden veroorzaakt door een tijdelijke bug in het Android-besturingssysteem, die kan worden opgelost door bepaalde apps van uw telefoon handmatig bij te werken.
- Start de Play Store en zoek naar een van uw geïnstalleerde apps (in de zoekbalk), bijvoorbeeld Chrome.
- Werk nu de app bij, zoals Chrome (als er een toegankelijk is), en herhaal het proces voor sommige van de andere apps (bij voorkeur apps van Google). De apps kunnen in alfabetische volgorde worden bijgewerkt (of u kunt het tabblad Beoordelingen gebruiken in het gedeelte Mijn apps en games in de Play Store). Om de apps bij te werken, kunt u een programma van derden gebruiken (zoals Update Software Fast Update for All Android).
3 Controleer na het updaten van de apps of het probleem met de Play Store-update is opgelost.
Oplossing 10: verwijder enkele apps van het apparaat
Het is mogelijk dat u de apps in de Google Play Store niet bijwerkt als sommige apps van uw telefoon de werking van de updatemodules van de Play Store belemmeren (bijv. een corrupte installatie van een app of een app is incompatibel geworden met uw apparaat). In dit geval kan het probleem worden opgelost door enkele apps van uw apparaat te verwijderen.
Verwijder de problematische apps
1 Start de Google Play Store en open het menu.
2 Open nu Mijn Apps & Games en ga naar het tabblad Geïnstalleerd.
3 Selecteer vervolgens Beoordelingen en verwijder vervolgens de applicaties (op het tabblad Niet-beoordeeld of Gepost) die niet essentieel of essentieel voor u zijn (sommige gebruikers hebben gemeld dat het probleem is opgelost door de Alexa-, OnePlus Notes-app of AdClear-applicaties te verwijderen).
4 Controleer nu of het probleem met de updates is opgelost.
Verwijder de apps die lange tijd niet zijn bijgewerkt
- Als het probleem aanhoudt, ga dan naar het tabblad Geïnstalleerd van Mijn apps en games in de Play Store (zoals hierboven besproken).
- Wijzig nu de sortering van 'Dit apparaat op' in Laatst bijgewerkt en scrol vervolgens naar het einde van de lijst.
3 Verwijder vervolgens enkele van de apps die al een lange update niet zijn bijgewerkt en controleer of het probleem is opgelost.
De incompatibele apps verwijderen
- Als het probleem zich blijft voordoen, opent u elk van de geïnstalleerde apps één voor één (u kunt hiervoor software van derden gebruiken, zoals Update Software List of List My Apps) en exporteer de lijst met apps als HTML met hyperlinks naar hun Play Store-pagina's. Zoek vervolgens in de Chrome-browser van uw telefoon naar de apps één voor één in de Play Store en kijk of de app Open, Update, Inschakelen of Niet langer compatibel met het apparaat zegt.
2 Schakel de app in als Inschakelen verschijnt. Of niet langer compatibel met apparaat verschijnt, verwijder het programma en installeer het opnieuw om te zien of het updateprobleem is opgelost.
Verwijder de apps die uit de Play Store zijn verwijderd
- Als het probleem zich blijft voordoen, start u Instellingen van uw telefoon en opent u Apps.
2 Open nu één voor één de geïnstalleerde apps en tik op App-details, waarmee u naar de Play Store-website van de app gaat. Controleer of het programma is verwijderd uit de Play Store (de optie App Details is mogelijk niet beschikbaar in systeem-apps). Als dat het geval is, verwijdert u de app van uw telefoon en kijkt u of dat het updateprobleem oplost.
Oplossing 11: verwijder enkele Google-accounts van de telefoon
Als een van uw Google-accounts niet correct is geconfigureerd, kunt u dit probleem tegenkomen (bijvoorbeeld een wachtwoordwijziging voor het account, maar het wachtwoord van het problematische account is niet bijgewerkt in de accounts op de telefoon). In dit geval kan het probleem worden opgelost door enkele van de Google-accounts van uw apparaat te ontkoppelen. Voordat u doorgaat, moet u Family Link verwijderen (indien van toepassing) en controleren of u het wachtwoord van het account nog weet. Als u uw telefoon gebruikt om aanmeldingen bij een account goed te keuren, moet u ervoor zorgen dat u zich op een andere manier kunt aanmelden bij het account (bijv. sms naar uw geregistreerde telefoonnummer).
Schakel de synchronisatie in voor de Google Play Store
- Start de instellingen van uw telefoon en open Accounts (mogelijk moet u naar Meer instellingen kijken).
2 Selecteer nu Google en zorg ervoor dat alle accounts correct worden gesynchroniseerd met Google.
3 Als er een account is dat niet synchroniseert, tikt u op dat account.
4 Controleer nu of alle synchronisatie-opties zijn ingeschakeld, zo niet, schakel dan de synchronisatie in (vooral gerelateerd aan Google Play) en controleer of dat het update-probleem oplost.
Sommige accounts verwijderen
- Als dat niet werkte of het account niet vereist is, tik dan op dat account (in Instellingen>>Accounts>>Google) en tik vervolgens op de knop Meer.
- Tik nu op Account verwijderen en bevestig vervolgens om het account te verwijderen.
3 Start vervolgens uw apparaat opnieuw op en controleer of het probleem met de updates is opgelost.
Alle Google-accounts verwijderen
- Als dit niet het geval is, verwijdert u al uw Google-accounts (zoals hierboven vermeld) en start u uw apparaat opnieuw op.
- Start het apparaat opnieuw op en voeg vervolgens een van de accounts opnieuw toe om te zien of het probleem is verholpen.
- Als het niet werkt, probeert u het account opnieuw te verwijderen en uw apparaat opnieuw op te starten.
- Maak een nieuw Gmail-account (op het apparaat) en gebruik dat account om in te loggen op het apparaat wanneer het opnieuw is opgestart, wat het updateprobleem zou moeten oplossen. Wijzig de wachtwoorden van de oude accounts en voeg ze vervolgens toe aan het apparaat als u ze op het apparaat wilt gebruiken.
Als het probleem zich blijft voordoen, moet u mogelijk een volledige fabrieksreset van uw apparaat uitvoeren.
TIP: Als geen van de bovenstaande methoden heeft gewerkt, raden we aan om Restoro Repair Tool te gebruiken, dat repositories kan controleren en corrupte en ontbrekende gegevens kan repareren. Dit werkt in de overgrote meerderheid van de gevallen waarin het probleem wordt veroorzaakt door een systeemfout. Restoro maximaliseert ook de prestaties van uw systeem.
Deze oplossingen helpen u bij het oplossen van de fout 'Fout bij het controleren op updates' in de Google Play Store? Als geen van de bovenstaande oplossingen het probleem oplost, zoek dan professionele ondersteuning van
Google bellen. De experts zullen het wortelprobleem zo snel mogelijk diagnosticeren en elimineren.
Comments